Forex blog

Svjetske cijene nafte nadomak najvišoj razini u dvije godine

Objavljeno: 13.01.2011., u kategoriji Forex blog

Cijena barela nafte za isporuke u veljaèi na tržištu u New Yorku bila je 91,14 dolara, a na londonskom tržištu stabilizirala se na 97,59 dolara, nakon što je na poèetku trgovine skoèila na 98,46 dolara, što je njena najviša vrijednost od listopada 2008.

Porast cijena 'crnog zlata' potaknulo je curenje plina koje je norveškog proizvoðaèa nafte i plina Statoil prisililo da zatvori dva velika polja koja zajedno proizvode oko 157.000 barela dnevno. Ta kompanija zasad nije naznaèila kada æe nastaviti proizvodnju i time potaknula bojazni u vezi s opskrbom buduæi da je zima u Europi stanjila zalihe.

Zato je dobra vijest da je u meðuvremenu operater velikog aljaškog naftovoda Alyeska, kojim se transportira 12 posto amerièke proizvodnje, nakon što je zbog curenja bio zatvoren èetiri dana dobio dozvolu amerièke vlade da ga ponovno pusti u rad. Transport nafte veæ je nastavljen, ali operater nije objavio obujam protoka.

Prema rijeèima analitièara, takvi prekidi proizvodnje i transporta nafte ponovo izazivaju zabrinutost zbog snažnog rasta potražnje u Aziji te zimskih hladnoæa koje tržište èine vrlo osjetljivim. Rast cijena nafte potaknule su i prognoze o veæoj potražnji za loživim uljem na amerièkom sjeveroistoku, najveæem svjetskom tržištu tog energenta, uoèi još jedne sniježne meæave.

Organizacija zemalja-izvoznica nafte (OPEC) u srijedu je objavila da je cijena referentne košarice njezine nafte u utorak bila 92,92 dolara, pa je bila 1,59 dolara viša nego dan ranije.

Buduæi da cijene nafte i goriva stalno rastu i sve više ugrožavaju kuæne, kao i proraèune svih ostalih korisnika, nije naodmet podsjetiti na brojne, nerijetko i besplatne moguænosti koje nam barem dijelom mogu pojeftiniti èesto neizbježnu vožnju.

Na primjer, struènjaci navode da razlike u potrošnji goriva izmeðu maksimalno agresivne i maksimalno štedljive vožnje u gradskim uvjetima može biti poprilièna, navodno i veæa od 30 posto. Od 10 do 15 posto goriva može se uštedjeti primjenom niza mjera.  Pri svakom duljem zaustavljanju na semaforu, pružnim prijelazima, u koloni… ugasite motor, zimi nemojte zagrijavati zaleðeni automobil prije kretanja, nego ga prvo oèistite od snijega i leda i odmah krenite, klima-ureðaj koristite samo kada vam je zaista potreban, dakle pri visokoj temperaturi i za odmagljivanje stakala, skinite krovne nosaèe i kutije kada ih ne koristite i u gradu koristite što veæi stupanj prijenosa jer vožnja pri niskom broju okretaja štedi gorivo, redovito održavajte automobil jer prljavi filtri, istrošene svjeæice i neispravna elektronika poveæavaju potrošnju. Svi elektronièki ureðaji u vozilu, grijanje sjedala, grijanje stražnjeg stakla i slièno u pravilu poveæavaju potrošnju. Koristite ih samo kada je zbilja potrebno. Važno je i voziti sporije. U automobilu kompaktne klase na autocesti pri 150 kilometara na sat trošite dvije do tri litre više nego pri 130 kilometara na sat, a pri 100 kilometara na sat potrošnja je još dvije litre manja. U gradskoj vožnji najniža potrošnja je pri 50 do 70 kilometara na sat u najvišem stupnju prijenosa. Važno je i pratiti promet, jer nagla koèenja i ubrzanja poveæavaju potrošnju goriva. Prilagodite se ostalim sudionicima u prometu i usporavajte i ubrzavajte polako. Kontrolirajte pritisak u gumama jer se, ako je prenizak, potrošnja goriva poveæava. Na kraju, treba razmisliti je li nužno voziti se sam ili se, na primjer, može dogovoriti sa susjedima koji na posao idu u istom smjeru i tako podijeliti sve veæe troškove goriva.

Za razliku od tih besplatnih brzih mjera, postoje i one koje nešto stoje, ali se isplate. Od ugradnje autoplina (UNP), koji se unatoè poskupljenju još uvijek isplati svima koji prelaze više kilometara, do kupnje goriva u susjednim državama gdje je jeftinije, primjerice u BiH i Srbiji. No, to se isplati samo stanovnicima pograniènih dijelova Hrvatske. Osim toga, treba paziti gdje se gorivo kupuje jer se nerijetko, prema rijeèima struènjaka, prodaje i nekvalitetno gorivo.

Uštedjeti se može i korištenjem primjernoga goriva. Konkretno, ne moraju sva vozila, posebno ona starija, koristiti najkvalitetnija, a time i najskuplja goriva kojima su dodani razni aditivi. Tako se, primjerice, korištenjem Inina Eurosupera 95 BS može uštedjeti pet lipa po litri, a korisnici starijih dizelaša, koji mogu koristiti i manje kvalitetna goriva, mogu uštedjeti korištenjem njihova obiènog dizela, više od pola kuna po litri jeftinijeg od Eurodizela BS Class.

U veæini europskih država goriva su još skuplja

Iako je nedavno poskupljenje benzina te stalan trend poskupljenja goriva zabrinulo mnoge zbog sve skuplje vožnje i strahovanja da bi moglo potaknuti rast cijena ostalih proizvoda i usluga, u Ministarstvu gospodarstva, rada i poduzetništva istièu da su goriva još skuplja u veæini europskih država, a u mnogima i znatno skuplja.

Kako su cijene dizelskih goriva, koje uglavnom koriste tvrtke, niže od benzina, ne oèekuju da æe poskupljenje benzina izazvati lanèana poskupljenja jer za to, prema njihovim rijeèima, nema razloga.

Osim toga, podsjeæaju da su mnogi prije dvije godine tijekom vala rasta cijena energenata poskupili svoje robe i usluge, ali ih nisu pojeftinili tijekom ubrzanog pada cijena goriva. Zato zasad ne planiraju predlagati Ministarstvu financija smanjivanje trošarina na gorivo, u što je ukljuèena i naknada od 1,2 kune za ceste i autoceste.

mexes.com.ua
winnerlex.com.ua/
emozzi.com.ua